Kofein, kava in čaj iz ajurvedskega vidika

Kofein, kava in čaj iz ajurvedskega vidika

Pomirjujoča, dobro začinjena skodelica čaja z dišečo mešanico limonske trave; nič ni boljše kot topla skodelica čaja, ki bi pomirila čute in pustila za seboj vsakodnevni vrvež. Kaj pa klasični čaj ali kava?

Na splošno ajurvedsko znanje priporoča uživanje mešanic zelišč in začimb brez kofeina namesto čaja ali kave z visoko vsebnostjo kofeina. Slednje pogosto vodi v občutek nervoze in razpršenosti. Kot rečeno, se različne vrste doš različno odzivajo na kofein; nekaterim ljudem dejansko koristi majhna okrepitev – občasno!

Kot pri vsem je tudi tukaj zelo koristna zmernost. Če ste ljubitelj črnega, zelenega in belega čaja ali kave, je tukaj nekaj koristnih ajurvedskih nasvetov, ki jih morate pri pitju upoštevati.

PREVERITE RAVEN KOFEINA

Kofeinski čaji ali kava ne vsebujejo vedno enake količine kofeina. Poglejmo si to na primeru črnega, zelenega in belega čaja. Medtem ko vse te sorte vsebujejo nekaj kofeina, ima zeleni čaj manj kofeina kot črni čaj, beli čaj pa celo manj kot zeleni čaj. Zeleni čaj vsebuje tudi teanin, aminokislino, ki ima lahko pomirjujoč učinek (odvisno od vaše individualne konstitucije).

Omeniti velja tudi, da vsi čaji vsebujejo veliko manj kofeina kot kava. Če torej poskušate zmanjšati porabo kave kot del vaše ajurvedske rutine, je lahko kofeinski čaj dober kompromis.

SPOZNAJ SVOJO DOŠO

Ali ste vedeli, da je način, kako se vaše telo odziva na kofein, v veliki meri povezan z vašo došo? Ljudje s prevlado doše vata so najbolj občutljivi na kofein, saj je stimulans živčnega sistema. Če ste tip vata, so zeliščni čaji vaš prijatelj, skupaj s kavo ali čajnimi mešanicami z manj kofeina in krajšimi časi namakanja. Tipi pitta lahko bolje prenašajo kofein, čeprav jih preveč kofeina lahko naredi zelo razdražljive. Umirjeni tipi kapha najbolje prenašajo kofein, a tudi z njim ne smejo pretiravati.

KOFEIN ZAUŽIJTE ZGODAJ ZJUTRAJ

Večina ljudi zjutraj najprej popije skodelico kave ali čaja, kar nato vodi do več skodelic čez dan. In potem se vprašate, zakaj ste že dve uri v postelji, a še niste zaprli oči. Da bi se izognili tej težavi, lahko poskusite piti pijače s kofeinom samo zjutraj. V idealnem primeru to storite med 6. in 10. uro zjutraj, kar je čas kapha, ko se kofein najbolje prenaša. Najkasneje po kosilu se popolnoma izogibajte kofeinu, da boste hitro in dobro zaspali. Če se vam na ta način spanec izboljša, to vodi tudi do številnih drugih pozitivnih učinkov.

UPORABLJAJTE RASTLINE ZA BALANSIRANJE

V Indiji je chai – čaj z mlekom, prepojen z začimbami in sladkorjem – več kot le okusna pijača. Zahvaljujoč zelo specifičnim sestavinam, kot so ingver, klinčki, cimet in kardamom, deluje tudi na prebavo. Pravzaprav kardamom pomaga nevtralizirati učinke kofeina in olajša delovanje vašega živčnega sistema. Drugi čaji lahko vsebujejo tudi sestavine, ki zagotavljajo ravnovesje. Sladke, cvetlične mešanice s sestavinami, kot so cvetni listi vrtnic, so idealne za tipe pitta. Poleg tega lahko začimbe za ogrevanje pomagajo uravnotežiti tipa vata in kapha.

ZANESITE SE NA SATVIČNO PREHRANO

V ajurvedi lahko vso hrano razdelimo v tri različne skupine:

  • satvična (čista, spodbuja duhovno rast): ta vključuje npr. polnovredna živila, sveže izdelke, riž, ghee in mlečne izdelke.
  • rajastična (spodbujanje, vzbujanje želje): mednje sodijo npr. česen, čebula, čili paprika, čokolada in pijače s kofeinom.
  • tamastična (težka, spodbuja dolgočasnost): mednje sodijo npr. meso, ostanki in preveč predelana "neželena" hrana, kot je krompirjev čips.

Ajurveda na splošno priporoča satvično dieto, vendar je v redu, da si občasno privoščite živila z rajastičnih in tamastičnih seznamov, odvisno od tega, kako dobro jih prenašate. Kot vedno gre za ravnovesje. Če uživate večinoma satvično prehrano – to je veliko polnozrnatih žit, stročnic, zdravih maščob ter svežega sadja in zelenjave –, potem vam lahko malo namernega uživanja čokolade, mesa ali kofeina dejansko koristi, odvisno od potreb vašega telesa.

RAZVIJTE AJURVEDSKO RUTINO

Uravnotežena, zdrava rutina je eden od temeljev dobrega zdravja v ajurvedi. To vključuje vse ajurvedske osnove: zgodnje vstajanje (idealno pred 6. uro, ko se začne jutranji cikel kapha), zjutraj nežno strganje jezika ama (toksinov), vsakodnevno abhyango (masaža s toplim oljem), meditacijo in jogo, dovolj počitka in gibanja ter odhod v posteljo najkasneje ob 22. uri, med večernim ciklom kapha. Če se na splošno držite rutine, malo kofeina rutine ne bo zmotilo.

V tem smislu: ajurveda priporoča redko uživanje kofeinskih pijač. V njih lahko potem še toliko bolj uživate, saj je hrana navsezadnje posebna le, če je ne ješ ves čas.